For more information about installing the Google Tag Manager snippet, visit our Quick Start Guide .

אתה והבנק: דוד וגוליית ?

אין מאושרים רבים היכולים להסתדר בעולמנו הדינאמי המתפתח ללא שירותי בנק.

 

מטבע התנהלות הבנקים, סביר שלא מעטים מאתנו מצאנו עצמנו מידי פעם, בסיטואציות "לא נעימות" בלשון המעטה, ביחסים עם הבנק.

 

ברם, למרות זאת, הלקוח חש, בדרך כלל, חוסר אונים או ו/או רצון להתעמת עם הבנק.

 

ליצירת אווירת חוסר אונים זו של הלקוחות, חברו מספר גורמים: הבנקים כגוף פיננסי אמין משדרים עליונות , פקידי הבנק משדרים ידענות ובטחון עצמי באמינות המערכת הבנקאית, וזאת מול חוסר הידע (והנתונים) של האזרח הקטן. 

 

הוסף לכך את התלות העצומה של האזרח בבנק, כקשר גורדי ממש, תלות שחייבה אותו לנהוג באיפוק, בנימוס, "לא להרגיז את הבנק" המספק לו את החמצן הכלכלי, ולכן: לא לשאול שאלות קשות, לא לנדנד יתר על המידה אם משהו לא נראה תקין, להסתפק בהסברי הבנק מבלי לחפור יתר על המידה אודות נכונותם. 

 

כן נציין את הנאמנות שנהגו הלקוחות כלפי הבנקים, לפחות בשנים עברו.

 

מכח כל אלו - נמצא כי - בשנים עברו - הלקוח - "דוד" המודרני, לא היה מעוניין להילחם בבנק ה"גוליית".

 

הבנקים ניצלו היטב את כוחם העדיף על האזרח הקטן. בטוחני שלקוחות רבים יכולים להעיד על יחס מזלזל, מתנשא ולעתים אף ספק מאיים של פקיד בנק.

 

הודות לשינויים בחוק ובפסיקה ניתן לקבוע כי ימים אלו חלפו מהעולם !

 

בתחילה היו ניצני תביעות כנגד הבנקים, ולאחר מכן הגיע מבול של תביעות כנגדם.

המערכת המשפטית עושה מלאכתה בנאמנות, וללא מורא ממשקלה העצום של המערכת הבנקאית.

שופטים מבטלים תביעות בנקאיות רבות, תוך חיובם בתשלום הוצאות ללקוחות, ותוך שהם "שופכים אש וגפרית" על התנהגות הבנק ביחסיו עם הלקוח. 

 

מערכת החקיקה של המדינה, בהיותה מודעת ליחסי הכוחות הבלתי שוויוניים בעליל ביחסי בנק- לקוח, חוקקה את חוק הבנקאות (שירות ללקוח), ומכוחו את "תקנות הבנקאות (כללי גילוי)", אשר קבעו סטנדרט חדש ביחסי בנק- לקוח, ויצרו מגבלות חוקיות לכוחם השרירותי של הבנקים כלפי לקוחותיהם. 

 

כיום, ניתן לומר בסיפוק שאימת הבנקים ויכולת שליטתם המוחלטת בלקוח - חלפה מן העולם. לקוחות הבנק למדו כי אף בשוק הבנקאות ניתן לנהוג "כמו בשוק", כלומר: לברר האם האחר נותן תנאים יותר טובים, ואם כן – לעבור אליו (או לפחות לאיים בכך, ואזי –'הפלא ופלא' - מקבלים הטבה). 

 

נאמנות הלקוח לבנק כבר אינה כבעבר, והמפקח על הבנקים אף פעל לעודד מעבר לקוחות בין בנקים בצורה קלה יותר מבעבר, וזאת ע"י הוראות שהורה בנושא זה. 

 

עוד יודעים היום לקוחות הבנקים, או לכל הפחות אמורים לדעת, כי אין לקבל את החלטות הבנקאי כ"גזרה משמיים", אלא אלו בהחלט ניתנות לביקורת משפטית הדוקה. 

 

היש לקחת עו"ד על מנת להסדיר סכסוכים עם הבנק

כמנהל "פורום  בנקאות" מיום הקמת האתר המשפטי הגדול במשינה - LAW FORUMS, אני נשאל במקרים רבים, אם צריך לקחת עו"ד ע"מ לטפל בבעיה שיש עם הבנק.

תשובותי לשואלים - אחת היא: למדתי בבית הורי, כי כל דבר שביכולתך לעשות לבד בצורה טובה – עשה זאת, אך היה מוכן לשלם את המחיר בגין כישלונך. 

 

כלומר: אם מי סבור שיש לו את הכישורים לסיים באופן מוצלח את המשבר שבינו לבנק - אדרבא : יעלה ויצליח ! גם יפתור הבעיה, גם יחסוך כסף, וגם ישפר את בטחונו העצמי. 

 

ברם, אם אחר סובר כי אין ביכולתו לעשות זאת על הצד הטוב ביותר, וכי קיים חשש שאם לא יצליח, אזי עלול להיגרם לו נזק העולה על גובה שכ"ט עוה"ד – במקרה כזה בוודאי שמומלץ לפנות לעו"ד המתמחה בתחום דיני בנקאות, ולו על מנת לקבל לפחות את עצתו והצעת מחיר לטיפולו. 

 

מניסיוני למדתי, כי בפועל התשובה לשאלה זו נגזרת משתיים אלו:

א. המורכבות המשפטית של הסכסוך – אכן, לא לכל בעיה צריכים עו"ד. 

ב. יחסי תועלת/עלות כלכלית (היחס שבין גובה תביעת הבנק/התביעה כנגד הבנק מול גובה דרישת שכה"ט של עוה"ד). 

 

כעו"ד אשר ייצג בעבר, במשך שנים רבות, את אחד הבנקים הגדולים, ראיתי די והותר מקרים בהם המערכת הבנקאית הגדולה אינה מהססת לנעוץ ציפורניה בלקוח הבודד, בלי כל התחשבות במצבו האישי-כלכלי, ובלבד שתקבל את מה שלדעתה מגיע לה. לעתים בצדק, ולעתים – בהעדרו.

ראיתי מן העבר השני – את הנתבעים – לקוחות וערבים, חלקם מלווים בעו"ד וחלקם אשר ניסו לשכנע את בית המשפט בצדקתם לבד. 

אלו היו מלאי אמונה בצדקתם, אך חסרי ידע משפטי הכיצד להוכיח צדקתם זו, ולהוכיח אשמת הבנק, ויצאו כשידם על ראשם מחמת ההפסד.

 

המסקנה - אין כיום כל סיבה לפחד מלהתעמת עם הבנק, שעה שהלקוח סבור כי הבנק עשק אותו. הפיקוח על הבנקים אף הוא מסייע לעתים, וככל שלא - במקרים הראויים, ובניהול נכון של התיק - הלקוח - "דוויד" - יכה את "גוליית" הבנקאי.

שלח

פנייתכם נתקבלה

אנו ניצור עימכם קשר בהקדם. תודה.

שם:

שדה חובה

דוא"ל:

שדה חובה

רישום לקבלת ניוזלטר:​

 

להרשמה חינם לניוזלטר :