יציאה מעבדות כלכלית לחרות – הפתרון המשפטי​

לצערנו, התופעה הולכת ומתפשטת: אנשים רבים וטובים מוצאים עצמם נתונים בחובות גדולים לכל מיני גופים – לבנקים, לחברות אשראי, לרשויות המס, לשוק האפור, לגמ"חים, לאנשים פרטיים וכדומה.

 

חייבים רבים לעיתים מאבדים תקווה, "מרימים ידיים", ולא רואים אור בקצה המנהרה. המציאות היום-יומית מקשה עד מאוד, החל מטלפונים מבוקר עד ליל של נושים הרוצים את כספם, עובר דרך דפיקות בדלת של מעקלים ונושים, וכלה במשבר משפחתי/זוגי המונע מהחייב לנהל את חייו בצורה נורמאלית.

 

מציאות זו נותנת לחייבים תחושה שהם הופכים להיות עבדים לחובותיהם, ומבחינה כלכלית - אין הם יכולים לחוש כי "עתה הם בני חורין", כמצוות חג החרות הקרב ובא.

 

אולם, על אלו לדעת - יש פתרון ! ניתן לצאת מן העבדות הכלכלית לחרות !

 

לטובת אותם חייבים, עולם המשפט מציע פתרון הולם הנקרא הליך פשיטת רגל. הליך זה מאפשר לחייב לקבל הפטר (=פטור) מחובותיו ולפתוח דף חדש בחייו.

 

נסביר להלן בצורה מפורטת את עיקרי היתרונות הקיימים בהליך פשיטת רגל:

 

היתרונות לחייב בהליך פשיטת רגל בהשוואה להליך הוצאה לפועל:

 

1.קבלת הפטר ומחיקת חובות – היתרון הגדול בהליך זה נעוץ בעובדה שהליך פשיטת הרגל, להבדיל מהליך הוצאה לפועל שם סוף לחובות. בתום הליך פשיטת רגל, החייב יקבל הפטר מחובותיו.

הליך פשיטת הרגל מאפשר לחייב לנהל סדר יום נורמאלי ותקין, וללא שה"חרב הכלכלית" מונפת מעל צווארו כל הזמן.

בהליך זה, וכפי שיפורט בהמשך, החייב יכול לנהל את חייו ברוגע, ללא לחץ כלכלי או משפטי, ובידיעה כי בתום ההליך הוא יקבל הפטר מחובותיו, ויוכל לשקם המשך חייו ללא רדיפת נושים.

 

2.חסימת תביעות, הליכי גבייה והליכים משפטיים כנגד החייב –  במסגרת הליך פשיטת הרגל החייב משיג שקט משפטי וכלכלי לו ולמשפחתו.

לא ניתן לתבוע או אף להמשיך בתביעה (!) כנגד חייב הנמצא בהליך פשיטת רגל (ללא אישור מיוחד שעל נושה לבקש מבית המשפט, ואשר לא יינתן בנקל).

לפיכך, ככלל החייב בפשיטת רגל מוגן מפני תביעות, הליכי גבייה והליכים משפטיים כנגדו. נושה הטוען שהחייב חייב לו - לא יכול לתבוע אותו כאמור, אלא רק להגיש תביעת חוב, אשר תתברר לקראת סיום ההליך.

 

3.ביטול עיקולים מיידי בהוצאה לפועל – עורכי דין הפועלים בהוצאה לפועל לגביית חובות, מטילים, כדבר שבשגרה, עיקולים כנגד חייב אשר נפתח כנגדו תיק הוצאה לפועל.

אפשרויות העיקולים ארוכה מאוד: עיקול משכורת, עיקול רכב, עיקול מקרקעין , עיקול מיטלטלין, עיקול על כספים הנמצאים אצל צד אחר (צד ג') – לרבות: חשבון הבנק, כספי ביטוח, קרנות השתלמות, קופות גמל, פיצויים וכדו'.

 

במסגרת הליך פשיטת הרגל ניתן לקבל צו המבטל את העיקולים שהוטלו במסגרת תיקי ההוצאה לפועל של החייב: על משכורתו, גמלאות, קצבאות המגיעות לו, על חשבון העו"ש וכדו'.

 

4.ביטול הגבלה על רישיון נהיגה במסגרת ההוצאה לפועל רשאי רשם ההוצאה לפועל, מיוזמתו או ע"פ בקשת זוכה, להטיל הגבלה על החייב בהוצל"פ, המונעת ממנו מלקבל, להחזיק ולחדש רישיון נהיגה. הגבלה זו מערימה קושי בלתי יתואר בהתנהלות היום יומית של חייבים, באשר אותם חייבים מוצאים עצמם "תקועים" וללא יכולת להתנייד ברכבם.

 

במסגרת הליך פשיטת הרגל ניתן לקבל מבית המשפט צו, המבטל את הגבלת החייב מלהחזיק, לקבל או לחדש רישיון נהיגה, והחייב - פושט הרגל - יוכל לנהוג ברכב ללא כל חשש. נציין כי לא אחת, ביטול הגבלה זו לכשעצמה, מביאה את החייב להתחיל בהליך של פשיטת רגל.

 

5.קופת תשלומים מרוכזתהמציאות מלמדת כי חייבים שיש להם חובות לנושים רבים, לעיתים "מאבדים את הידיים והרגליים" בכל הקשור לתשלומים: למי שולם, כמה, מתי, ומהי יתרת החוב לכל אחד מהנושים.

 

במסגרת הליך פשיטת הרגל החייב מפסיק לשלם לנושים באופן פרטני !

 

החייב משלם ל"קופת פשיטת הרגל" סכום חודשי קבוע, נמוך יחסית, אשר עקרונית מחושב על בסיס ההפרש בין הכנסותיו והוצאותיו החודשיות של החייב.

 

תשלום זה נצבר ב"קופת פשיטת הרגל", נושא ריבית,  ומשמש את החייב כחלק מהתשלום לנושיו במסגרת ההפטר.

 

6.ביטול ריבית מופרזת בהוצאה לפועלהריבית בהוצל"פ הינה ריבית גבוהה, וכשהנושה הינו בנק - היא אסטרונומית, שכן  הריבית הבנקאית הנה ריבית דריבית גבוהה.

לפיכך, במקרים רבים,  במסגרת ההוצל"פ , החייבים לא מצליחים לכסות אף את הריבית, ממילא הם לא מקטינים את הקרן, ועשויים לשלם לנצח ולא לגמור את החוב...

 

פקודת פשיטת הרגל מסמיכה את המנהל המיוחד/הנאמן, הבודק את תביעות החוב, להקטין באופן משמעותי את הריבית שהנושה דורש !

עו"ד מנוסה, המייצג את החייב בהליך פשיטת הרגל יודע לגרום להפעלת סמכויות אלו, אשר מקטינות את החוב לאין שיעור.

 

7.הרפורמה החדשה בהליך פשיטת רגלבעבר, חייבים אשר היו נכנסים להליך פשיטת רגל היו יכולים למצוא עצמם בהליך גם במשך 10 שנים (ואף יותר), מבלי שניתן להם הפטר סופי מחובותיהם.

 

כיום, כונס הנכסים הרשמי (הגוף במשרד המשפטים האחראי על נושא פשיטת הרגל) מנהיג רפורמה חדשה, שמטרתה להקל על החייב שיוכל לפתוח דף חדש בתוך זמן מוגדר וידוע מראש.

 

בעקבות הרפורמה, החייב יודע מראש שתוך כ-18 חודשים הוא יזומן לדיון בבית המשפט, שתוצאות בד"כ הנה אחת משתיים:

א. חייבים "מיוחדים"  (חולים/קשישים/מקרים קשים ביותר) – יקבלו הפטר באופן מיידי.

ב. חייבים "רגילים" (רוב החייבים) – יקבלו הפטר מותנה, באופן שעם השלמת התשלום שיקבע ע"י ביהמ"ש - ההפטר ייהפך למוחלט, כלומר: אין לחייב יותר חובות, והוא מתחיל לחיות את חייו ללא פחד מנושים.

 

לאור סקירת עיקרי היתרונות הקיימים בהליך פשיטת רגל, ידע כל חייב כי במצב החוקי היום, ובייחוד לאחר הרפורמה של הכנ"ר, הליך פשיטת הרגל זורק לחייבים חבל הצלה אמיתי, המאפשר להם למחוק חובותיהם ולפתוח בחייהם דף חדש ונקי מחובות.

 

ברוח חג הפסח, חג החירות המתדפק בפתח - נאחל לכל בית ישראל: "הָשַׁתָּא עַבְדֵי, לְשָׁנָה הַבָּאָה בְּנֵי חוֹרִין"!  (השנה - עבדים, לשנה הבאה - בני חורין ).

שלח

פנייתכם נתקבלה

אנו ניצור עימכם קשר בהקדם. תודה.

שם:

שדה חובה

דוא"ל:

שדה חובה

רישום לקבלת ניוזלטר:​

 

להרשמה חינם לניוזלטר :